Geschiedenisles voor ouderen

De geheugens van de bewoners van De Lisse werden goed opgefrist door een presentatie met oude foto’s van Asten. Sandu Niessen (22) liet zien hoe ons dorp er zeventig jaar of langer geleden uit zag. Een oude foto van de markt verschijnt. De sierlijke kiosk staat op het plein, daarachter hotel De Arend. ‘Waar is deze foto gemaakt?’ vraagt Sandu. ‘Op de mèrt!’ klinkt het vanuit het publiek. Ook foto’s van het oude raadhuis, de fabrieken van Bluyssens en Marechausseekazerne komen bekend voor. Dit in tegenstelling tot de basisscholieren waar hij in Oktober een presentatie hield. Zij konden enkel één plaatje raden. Het laat zien dat er heel veel veranderd is in pakweg tachtig jaar. Van een paard en wagen, alles van het eigen land afhalen, geen waterleiding – maar dorpspomp- tot aan internet, de radio en TV en de supermarkt waar je alles kunt halen.

Oud-leraar Harry
Als de ouderen warmgelopen zijn door de verhalen van Sandu, doet Harry Verdijsseldonck (77) er nog een schepje bovenop. Want minstens zo interessant zijn de markante personen die Asten gekend heeft. Putje de Visboer, Frits de Bruijn en Jans Ducée. Een vrouw van boven de tachtig kent zelfs het liedje nog, die gaat over Jans en het gestolen gasfornuis.

Herinneringen over Anneke
De stichting is momenteel bezig met het maken van een boek rondom Anneke de Bruijn en haar familie. Hierin horen zo veel mogelijk herinneringen over haar. Het gaat daarbij niet alleen om Anneke de Bruijn: alle verhalen die opkomen worden opgetekend voor toekomstige generaties zodat de verhalen over Asten en plekken in Asten niet compleet verdwenen zijn over een aantal decennia. Bovendien kan uit die verhalen inspiratie worden opgedaan voor de ruimtelijke ontwikkeling in Asten.

De stichting deed na de presentaties dan ook een beroep op de ouderen. Iedereen kon zich inschrijven voor een interview. Al gaat het om een paar foto’s of een kleine anekdote, alles is welkom!

Posted in Projecten.